Verhalen zonder actie zijn mogelijk. Je kunt actie zelfs helemaal vermijden, bijvoorbeeld op basis van de plot; er komt geen actie in voor omdat het niet bij het verhaal past, of omdat je het niet belangrijk vindt. Je kunt actie ook vermijden door je alleen te concentreren op de neveneffecten van actie: hoe gaat iemand om met posttraumatische stress, schuldgevoel of juist heldendom. Maar vermijd je het schrijven van actie omdat je niet goed weet hoe je actie moet schrijven, dan is deze cursus iets voor jou.
Ook als je wel actie schrijft, maar je twijfelt of het wel realistisch is, of als je meer variëteit in je verhalen wilt brengen, kan deze cursus erg nuttig zijn.
Actie bestaat op verschillende vlakken (fysiek, sociaal, mentaal, emotioneel) en allerlei niveaus (van een lichamelijke uitdaging tot totale oorlog). Deze cursus gaat (vooral) over de fysieke variant. Er zijn veel verschillende manieren om actie te schrijven en in te zetten voor je verhaal, je wereldbouw en de uitwerking van je personages.
Wat ga ik leren?
- Welke actierijke subgenres er zoal zijn en welke bij je passen
- Hoe je je eigen wapens en krijgskunst kunt ontwerpen
- Wat je kunt met actie in verhalen
- Verschillende vormen van vechten en hoe ze te beschrijven
- Het beschrijven van techniek, tactiek en strategie
- Effecten van geweld op het lichaam en hoe dat realistisch te verwerken in je verhaal
- Hoe je perspectief en realisme kunt inzetten om de lezer te vangen
- Manieren om research te doen en je actiescènes op realisme te toetsen
Voor wie is deze cursus geschikt?
- Schrijvers die hun actie zo realistisch en overtuigend mogelijk willen beschrijven
- Iedereen die aarzelt om actie te schrijven, omdat ze onzeker zijn over hoe dat moet
- Schrijvers die hun actiescènes aansprekender en spannender willen maken
- Alle auteurs die op zoek zijn naar manieren om wereldbouw, personageontwikkeling en plotvoortgang in actiescènes te verwerken
Lesoverzicht
Module 1: Achtergronden van actieschrijven | |||
Les 1: Geschiedenis | GRATIS | 00:00:00 | |
Geweld en actie zijn van alle tijden en al vanaf de eerste mythen en legenden wordt er over geschreven. | |||
Les 2: Actierijke subgenres | 00:00:00 | ||
Om een beetje inzicht te krijgen in wat er allemaal mogelijk is in de fantastische genres, gaan we een aantal subgenres af waar actie een belangrijk element vormt. | |||
Module 2: Krijgskunsten en wapens | |||
Les 3: Fictieve krijgskunsten | 00:00:00 | ||
Voordat we alle verschillende manieren doornemen om het schrijven van actiescènes te benaderen, komt er eerst wat achtergrond bij deze cursus en over mijzelf. | |||
Les 4: Wapens en verdedigingsmiddelen | 00:00:00 | ||
Als je ervoor kiest om in je verhaal vrij diep op het krijgsbedrijf in te gaan, dan is het verstandig om van tevoren te kiezen welke wapens daar bij passen. | |||
Module 3: Geweld | |||
Module 3: Geweld – Inleiding | GRATIS | 00:00:00 | |
Les 5: Manieren van vechten | 00:00:00 | ||
Waar we in de les hiervoor ingingen op de verschillende vormen van conflict, gaan we ons nu bezighouden met hoe je de verschillende manieren van vechten kunt beschrijven. | |||
Les 6: Escalatie | 00:00:00 | ||
Gevechten heb je in alle soorten en maten, van voorbereidende training tot totale oorlog. In deze les bouwen we de intensiteit op en bespreken we op welke manier je elke escalatiefase kunt gebruiken in je verhaal. | |||
Les 7: Techniek, tactiek, strategie | 00:00:00 | ||
In deze les gaat het vooral om het bewust worden van de verschillende niveaus waarop je een gevecht kunt beschrijven. | |||
Les 8: Effect op het lichaam | 00:00:00 | ||
In heel veel boeken wordt een zeer belangrijk aspect van geweld vergeten: wat het doet met het menselijk of wezenlijk lichaam. | |||
Module 4: Schrijftips | |||
Les 9: Perspectief | 00:00:00 | ||
Het maakt enorm uit vanuit welk perspectief je actie en geweld beschrijft. In deze les enkele voorbeelden. | |||
Les 10: Realisme | 00:00:00 | ||
Les 11: Speciale schrijfwijzen voor actie | 00:00:00 | ||
Welke schrijfstijl je ook hanteert door je verhaal heen, als de actie losbarst is het goed om daarop te variëren. In deze les wordt er ingegaan op mogelijkheden om die variatie toe te passen. | |||
Les 12: Vorm, plot en personages | 00:00:00 | ||
Als je je actieschrijfstijl bepaald hebt, kun je verder kijken naar hoe je actiescènes het beste werken in je verhaal. Dan gaat het om een goede balans tussen vorm, plot en personages. | |||
Les 13: Opletten geblazen | 00:00:00 | ||
De werelden van fantasy en sciencefiction zijn bezaaid met voetangels en klemmen. Voor je het weet heb je een cliché te pakken, of spring je met beide voeten in een bekende valkuil. Hieronder benoem ik er een aantal, waarna we wat dieper ingaan op de concepten die fantastische fictie maken tot wat ze zijn en die kunnen voorkomen dat je in die valkuilen trapt en in clichés verzandt. | |||
Module 5: Research en ervaring opdoen | |||
Les 14: Research achtergronden en objecten | 00:00:00 | ||
Om goede, spannende en realistische actie te kunnen schrijven, is het belangrijk, misschien zelfs wel onontbeerlijk, om te weten waar je het over hebt. | |||
Les 15: Actief meedoen | 00:00:00 | ||
Als je actie niet alleen wilt bekijken en onderzoeken, maar ook zelf wilt ervaren, dan zijn er legio manieren om meer inzicht te krijgen. | |||
Afsluiting | |||
Afsluiting | 00:00:00 | ||
In deze workshop heb je (nader) kennis gemaakt met actierijke subgenres van de fantastische genres, heb je je verdiept in (fictieve) krijgskunsten en fantastisch wapentuig en heb je de technieken, mogelijkheden, gevolgen en gevaren van geweld bestudeerd. |
Docent
Martijn Lindeboom
Schrijfdocent Martijn Lindeboom begon al vroeg met schrijven en heeft inmiddels een lange lijst van publicaties op zijn naam staan, in verschillende genres en bij verschillende uitgevers. Zo schreef hij samen met zijn partner Debbie van der Zande het handboek Hoe schrijf je fantasy en sciencefiction? dat verscheen in de Schrijfbibliotheek-reeks van Atlas Contact. Als Taekwon-Do instructeur ligt zijn passie naast schrijven ook in de vechtsport, wat resulteert in veel actievolle verhalen waarin krijgskunst een belangrijke rol speelt.
Cursusbeoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen gevonden voor deze cursus.