• LOGIN
  • Geen producten in je winkelmand.

Fantasy in vogelvlucht: een reis door de genres

In deze cursus van auteur Tais Teng word je op speelse wijze in vogelvlucht meegenomen door de werelden van de verbeeldingsliteratuur. Fantasy is tenslotte heel wat meer dan de oogverblindende, maar akelig ongenaakbare prinsessen op eenhoorns, of de tovenaars met lange, witte baarden uit de klassieke fantasy.

Bij steampunk hangt de hemel bijvoorbeeld vaak vol zeppelins. In urban fantasy kan je onderbuurvrouw zomaar een spookvos of een kraai zijn, terwijl een vermomde elf in het tankstation naast de autosloperij werkt. Iets als Het Lied van IJs en Vuur mag op klassieke fantasy lijken, maar het is veel duisterder, vol bloed en modder, en schurkt eerder tegen historische fantasy aan.

Naast vele (sub)genres bespreekt Tais Teng ook verschillende magiesystemen en een heel scala aan bijzondere wezens die als inspiratie kunnen dienen om in je eigen wereld te gebruiken. Door middel van voorbeelden uit onder andere Thijs’ eigen werk zie je precies hoe de grootmeesters het doen. Zo leer je alle verschijningsvormen van het fantasygenre met hun eigen logica en sfeer herkennen, leer je hoe je ze met elkaar kunt vermengen, en krijg je handvatten om met je eigen verhalen aan de slag te gaan. De beste verhalen zijn immers vaak een mengeling van genres!

In elk van de zestien hoofdstukken zitten enkele schrijfoefeningen om je nieuwe kennis meteen uit te proberen. Deze cursus is geschikt voor iedereen die genrefictie wil schrijven, voor beginnende én gevorderde schrijvers die zich willen verdiepen in de subgenres van fantasy, sciencefiction en horror.

 

Wat ga ik leren?

Een breed scala aan subgenres, elk met hun eigen stijl en eigenaardigheden

Motieven en wezens uit verhalen van over de hele wereld

Achtergrond en samenhang van alle verschillende subgenres

 

Voor wie is deze cursus geschikt?

Iedereen die zich wil verdiepen in de subgenres van de fantasy, sciencefiction en horror

Schrijvers die willen leren hoe verschillende subgenres in een verhaal door elkaar kunnen worden gebruikt

 

Vereisten

Een computer, tablet of mobiele telefoon met een internetverbinding

Lesoverzicht:

Inleiding GRATIS 00:03:00
In deze cursus neem ik je in vogelvlucht mee door de werelden, regels en gebruiken van het fantasygenre.
1. Liever niet met vuurbollen smijten, of: hoe magie werkt
Les 1.1: Magie is de basis van alle fantasyverhalen GRATIS 00:03:00
Wat jij voor je boek nodig hebt, is een degelijk magisch systeem. Daarmee bedoel ik dat de vorm van magie die voorkomt in jouw verhaal gebonden is aan vaste regels en beperkingen.
Les 1.2: Magische hulpmiddelen GRATIS 00:05:00
Voor magie kun je ook gebruik maken van een wezen dat van zichzelf magisch is: een engel of een heilige, een djinn, een duivel, dat soort werk.
Les 1.3: Wetten van Magie GRATIS 00:04:00
Bij de tweede vorm van magie maak je geen gebruik van een magisch wezen met bijzondere krachten, maar komt het aan op je eigen talent en kunde.
Les 1.4: Samenvatting GRATIS 00:02:00
We zetten even het geleerde op een rijtje.
Opdracht 1.1: Vind een magische plaats GRATIS 00:00:00
Bij deze les beginnen we met wat hands-on magie. Dit soort zaken helpt je om je eigen fantasieverhaal serieus te nemen.
Opdracht 1.2: Stel de juiste bezwering samen GRATIS 00:00:00
Je gaat met een tovercirkel en een mooie bezwering zelf een Indiase demon oproepen. Al doende leert men, nietwaar?
2. Toverzwaarden en amuletten: magie voor de consument
Les 2.1: Formidabele zwaarden 00:06:00
Personages in fantasy hebben regelmatig de beschikking tot magische hulpmiddelen om hun avonturen iets te vergemakkelijken.
Les 2.2: De hutkoffer van de held 00:04:00
Laten we de hutkoffer van de held en zijn vriendin eens inspecteren.
Opdracht 2.1: Smeed een zwaard 00:00:00
Smeed een zwaard dat zelfs de meest legendarische zwaarden doet verbleken!
Opdracht 2.2: Besteel een draak 00:00:00
Hoe zou jij het bestelen van een draak aanvliegen?
Opdracht 2.3: Bescherm je schat 00:00:00
Bestolen worden is geen pretje, begeef je nou eens in de schoenen van de draak.
3. De selfmade magister of geboren met de kap
Les 3.1: Opgroeien in een Harry Potterwereld 00:04:00
Er zijn verschillende manieren om magie te verklaren. In deze les bespreken we de aanname dat magie geïntegreerd is in het dagelijkse leven.
Les 3.2: Opgroeien in een high fantasy wereld 00:02:00
We steken over naar de semimiddeleeuwse high fantasy-wereld.
Les 3.3: Opgroeien in een Inquisitiewereld 00:03:00
Een andere mogelijkheid is om je personages los te laten in een zogenaamde inquisitiewereld, waar het gebruik van magie juist verboden is.
Opdracht 3.1: Beginnen op een magische school 00:00:00
In deze opdracht stap je voor het eerst een magische klaslokaal binnen.
Opdracht 3.2: Stap in de steppentoverwereld 00:00:00
De tweede schrijfopdracht van deze les wil je graag dat er een totemdier verschijnt.
Opdracht 3.3: Magie is een doodzonde 00:00:00
Nu woon je helaas in een inquisitiewereld, waarin magie een doodzonde is.
4. Van angakok tot wendigo: Uitheemse monsters deel 1
Les 4.1: Ik begin in het Hoge Noorden 00:08:00
Fantasy gaat sinds de victoriaanse tijd nog maar zelden over lieve elfjes die van boterbloem naar pioenroos dartelen. Meestal geeft de schrijver toch de voorkeur aan duisterder figuren zoals draken, duivels, vampiers en weerwolven. Er zijn echter zoveel andere, minstens zo interessante en ook veel onaardiger lieden te vinden!
Les 4.2: Wezens die van hun oorsprong zijn afgedreven 00:06:00
Sommige wezens hebben in hedendaagse werken niet meer de eigenschappen die ze in hun oorspronkelijke gedaante hadden.
Les 4.3: Laten we wat verder in Rusland rondkijken 00:02:00
Rusland biedt nog meer inspiratie voor interessante wezens, zoals je in deze les zult lezen.
Opdracht 4.1: De Midgardslang 00:00:00
Een Midgardslang aan de horizon.
Opdracht 4.2: Door de ogen van een monster 00:00:00
Soms is het goed om van gezichtspunt te wisselen.
Opdracht 4.3: Verzin een monster 00:00:00
Laat je fantasie de vrije loop in deze opdracht en verzin enkele monsters.
5. Van alruinmannetje tot vengraaier: Uitheemse monsters deel 2
Les 5.1: Europa 00:10:00
Natuurlijk hoef je helemaal niet zo ver te zoeken om monsters te vinden...
Opdracht 5.1: Een ontmoeting met De Vliegende Hollander 00:00:00
Wat zou er gebeuren als jouw doodgewaande geliefde De Vliegende Hollander is geworden?
Opdracht 5.2: Bouw je eigen golem 00:00:00
In deze les ga je aan de slag om je eigen golem te bouwen.
Opdracht 5.3: De alruinplantage 00:00:00
Je bent de eigenaar van een hypermoderne alruinmannetjesplantage.
Opdracht 5.4: Het feniks-ei 00:00:00
Voor deze opdracht kruip je in de huid van een oplichter.
6. Van djinns tot vossendames: Uitheemse monsters deel 3
Les 6.1: Een boeket demonen uit de rest van de wereld 00:06:00
We gaan verder op onze wereldreis over vreemde wezens.
Les 6.2: Een paar van de oude Grieken 00:03:00
Vanuit de Griekse mythologie, zeer populair als inspiratiebron voor Westerse verhalen, zijn ontzettend veel wezens te ontdekken.
Les 6.3: Op naar Azië 00:04:00
India is letterlijk vergeven van de goden en de demonen en er komen er steeds meer bij. Ook in andere landen in Azië is er veel inspiratie te halen.
Opdracht 6.1: Wens van een Djinn 00:00:00
Schrijf een verhaal in de statige taal van de Vertellingen van Duizend-en-één nacht.
Opdracht 6.2: Bouw je eigen chimera 00:00:00
Ga aan de slag met een eigen kijk op een chimera.
Opdracht 6.3: De verdwaalde reiziger 00:00:00
Laat je personage een nacht overleven.
7. Geen patat voor ridder Radboud of de meermin van Edam: historische fantasy
Les 7.1: Historische details 00:10:00
Ik heb aardig wat historische fantasy geschreven en ik merkte dat er een paar regels zijn die je goed in de gaten moet houden. Daarover gaat deze les.
Les 7.2: Bijgeloof en magie 00:04:00
Deze tweede les gaat over het (bij)geloof van mensen in oude tijden.
Les 7.3: Een beroep 00:06:00
De meeste mensen maakten zich in historische tijden nuttig, lanterfanteren was er meestal niet bij.
Les 7.4: Gaten in de geschiedenis 00:03:00
Soms kun je gebruik maken van wat de geschiedenis juist niet vertelt...
Opdracht 7.1: Herschrijf een dagboek 00:00:00
Dagboeken vormen een prima uitgangspunt en een onuitputtelijke bron van details.
Opdracht 7.2: De Hanzehaven Deventer 00:00:00
Begeef je in de Hanzehaven Deventer.
Opdracht 7.3: Marskramer voor een dichte deur 00:00:00
Klets je naar binnen bij een stel wachters!
Opdracht 7.4: De meermin van Edam 00:00:00
De meermin van Edam is een perfecte oefening om fantasy met geschiedenis te mengen.
8. Tovenaars met lange witte baarden en beeldschone prinsessen: de blauwdrukken van High Fantasy
Les 8.1: Tolkien en trawanten 00:04:00
Laten we eens kijken naar de blauwdruk van high fantasy.
Les 8.2: Role playing games (RPG’s) als Dungeons & Dragons 00:04:00
Een aantal van ons is de fantasy niet binnen gegaloppeerd via boeken maar via RPG’s of computerspelletjes.
Les 8.3: Navertelde sprookjes, mythen en legenden 00:04:00
Sprookjes, mythen en legenden zijn voor auteurs vaak een bron om elementen uit te vissen.
Opdracht 8.1: Mix and match 00:00:00
In deze opdracht ga je elementen uit allerlei traditionele sprookjes mixen met elkaar.
Opdracht 8.2: Onttoveren 00:00:00
Een goede schrijfoefening is om een stukje uit een fantasyboek te onttoveren.
Opdracht 8.3: Pure high fantasy 00:00:00
Schrijf pure, compromisloze high fantasy.
9. Hard fantasy: compromisloos origineel
Les 9.1: Originaliteit 00:05:00
Fantasyboeken horen barstensvol fantasie te zitten en op zijn minst verrassend te zijn. In deze les gaan we daar wat dieper op in.
Les 9.2: Gaiman en Pullman 00:02:00
Twee invloedrijke auteurs licht ik even uit.
Opdracht 9.1: Wandelen door een wereldstad 00:00:00
Maak een wandeling door een magische stad.
Opdracht 9.2: Gloednieuwe God(in) 00:00:00
Een dag in het leven van een god(in).
Opdracht 9.3: Een magisch voorwerp 00:00:00
Bedenk een magisch voorwerp.
10. Kus mijn kille lippen: paranormale romantiek
Les 10.1: Relaties tussen mens en wezen 00:08:00
De paranormal romance is een relatieve nieuwkomer in fantasyland. Ik gebruik de Engelse term maar omdat ik er zo snel geen Nederlandse benaming voor weet, al is paranormale romantiek een redelijke vertaling. Ik neem je in deze les mee naar de basispatronen van dit subgenre.
Opdracht 10.1: Een date zonder reflectie 00:00:00
Red jezelf uit een penibele situatie.
Opdracht 10.2: Excuus voor een vampier 00:00:00
Verzin een excuus als vampier om onder een onmogelijke situatie uit te komen.
Opdracht 10.3: Je schoonzoon is een boeman 00:00:00
Schrijf een dialoog tussen moeder en dochter.
11. Spokenjagers en occulte detectives
Les 11.1: Spokenjagers 00:05:00
Spokenjagers zijn vaak vreemde eenden in de bijt van de fantasy.
Les 11.2: Occulte detectives 00:07:00
In deze les bekijken we het archetype van een occulte detective.
Opdracht 11.1: Occulte detective met een groot geheim 00:00:00
Doe jezelf voor als een persoon met magische krachten.
Opdracht 11.2: Determineertabel voor spoken en demonen 00:00:00
Maak een bonte verzameling van spoken en demonen om je fantasie in gang te zetten.
Opdracht 11.3: Occulte misdaden 00:00:00
In deze opdracht ga je enkele misdaden oplossen als occulte detective.
12. De klop op de deur van je ingesneeuwde blokhut: de kalme gruwel van klassieke spookverhalen
Les 12.1: Griezel en gruwel 00:05:00
De spannendste stukken van bijna elke fantasyroman zijn opvallend vaak pure griezel.
Les 12.2: Progressie 00:03:00
In deze les krijg je een beeld van wat grootmeesters van de ouderwetse slow horror en wat je daarvan kan leren.
Opdracht 12.1: Een Victoriaans horrorverhaal 00:00:00
Schrijf het begin van een mooi ouderwets slow horror-verhaal in een victoriaanse ambiance.
Opdracht 12.2: Spookmanifestatie 00:00:00
Verzin enkele moderne voorwerpen van waaruit een spook zich manifesteert.
Opdracht 12.3: De kantoorclown 00:00:00
In deze opdracht schrijf je de aanzet voor een onverwachte spookverschijning.
13. Het monster in je mobieltje: moderne horror van Lovecraft tot King
Les 13.1: Wat maakt griezel eigenlijk griezelig? 00:04:00
In deze les worden enkele grootmeesters als H.P. Lovecraft, Clive Barker en Stephen King besproken.
Les 13.2: Hoe verschilt die nieuwe griezel/fantasy nu van de klassieke? 00:02:00
In deze les lichten we enkele verschillen uit tussen de klassieke en moderne griezelverhalen.
Opdracht 13.1: Splatterpunk 00:00:00
Ga aan de slag met Splatterpunk.
Opdracht 13.2: Moderne Stephen King griezel 00:00:00
Verzin een gevaarlijk magisch computerspel.
Opdracht 13.3: Mythos 00:00:00
Schrijf een verslag in het universum van de Cthulhu Mythos.
14. De elf bij de benzinepomp: van magisch realisme tot urban fantasy
Les 14.1: Magisch realisme 00:05:00
Magisch realisme is veel vriendelijker dan moderne griezel.
Les 14.2: Urban fantasy 00:06:00
Een moderne variant van het magische realisme is urban fantasy.
Opdracht 14.1: Urban fantasy – Dilemma’s 00:00:00
Schrijf een vrolijk en een treurig einde.
Opdracht 14.2: Urban fantasy – Een bekende omgeving 00:00:00
Beschrijf een scene met een magisch element in een jouw bekende omgeving.
Opdracht 14.3: Magisch realisme 00:00:00
Zet je eigen stad of dorp neer, maar in een wild barokke versie.
15. Een hemel vol Zeppelins of een korte inleiding betreffende het schrijven van Steampunk
Les 15.1: Steampunk 00:12:00
Les 15.2: Dieselpunk en Clockpunk 00:05:00
Twee varianten op steampunk zijn dieselpunk en clockpunk.
Opdracht 15.1: Nederlandse steampunk 00:00:00
Ga aan de slag met een eigen Hollands equivalent van steampunk.
Opdracht 15.2: Steampunk 00:00:00
Je gaat je verdiepen in steampunk accessoires en hoe die na verloop van tijd veranderen.
Opdracht 15.3: Clockpunk 00:00:00
In deze opdracht zul je magie en mechanica met elkaar verweven.
16. Morgen gebeurt het, over sciencefiction en media-sf
Les 16.1: Fantasy als afsplitsing van de sciencefiction 00:07:00
De moderne fantasy, zoals de meeste van mijn mede-auteurs nu schrijven, is een heel recente afsplitsing van de sciencefiction.
Les 16.2: Kijken naar de toekomst 00:02:00
De moderne sf-schrijvers gebruiken allerlei manieren om in de toekomst te kijken. Ze stellen zichzelf verschillende vragen.
Les 16.3: De alternatieve tijdsstroom 00:03:00
Maar sf hoeft niet over de toekomst te gaan: neem bijvoorbeeld de alternatieve tijdstroom.
Opdracht 16.1: Van fantasy naar sciencefiction 00:00:00
In deze opdracht schrijf je je fantasy setting om naar een sciencefiction setting.
Opdracht 16.2: Als dit zo doorgaat 00:00:00
In deze opdracht geef je een bijzondere blik op de toekomst.
Opdracht 16.3: Spot de tijdreizigers 00:00:00
Je gaat op zoek naar tijdreizigers!
17. Terugblik
Wat hebben we geleerd 00:00:00
We kijken terug op alles wat we deze cursus geleerd hebben.

Docent

Tais Teng

Tais Teng (14 april 1952) is behalve schrijver ook illustrator, decorschilder en beeldhouwer. Hij schrijft eigenlijk voor elke leeftijd, van het eerste spreukenboekje voor kleuterheksen tot gedegen handleidingen voor zeshonderdjarige dark lords. Hij heeft intussen zo’n honderdtien boeken geschreven, van fantasy, sciencefiction en griezel-boeken tot alternatieve geschiedenissen en Noorse mythologie-avonturen. Tais is genomineerd voor een zilveren griffel. Zijn sf-verhalen voor volwassenen zijn vergeleken met het werk van Jack Vance en Heinlein en geprezen als behorend tot de beste moderne sf die wereldwijd geschreven wordt. Vakanties brengt Tais het liefst onder water door. Zijn liefste wens is al jaren een mooi starwars-laserkanon, om bergtoppen mee te beeldhouwen.

Cursusbeoordelingen

GEEN

waarderingen
  • 5 sterren0
  • 4 sterren0
  • 3 sterren0
  • 2 sterren0
  • 1 sterren0

Er zijn nog geen beoordelingen gevonden voor deze cursus.

VOLG DEZE CURSUS
    - Geef cursus cadeau -
  • 99,00
  • Verlanglijstje
  • Levenslang toegang
  • Badge bij voltooiing
  • Certificaat van voltooiing
  • Leer op mobiele apparaten
  • 14 dagen geld terug garantie
1 INGESCHREVEN CURSISTEN

Meest populair

© 2018 - Fantasy-Schrijven, onderdeel van Schrijversmarkt.
X