Fantasy in vogelvlucht: een reis door de genres
In deze cursus van auteur Tais Teng word je op speelse wijze in vogelvlucht meegenomen door de werelden van de verbeeldingsliteratuur. Fantasy is tenslotte heel wat meer dan de oogverblindende, maar akelig ongenaakbare prinsessen op eenhoorns, of de tovenaars met lange, witte baarden uit de klassieke fantasy.
Bij steampunk hangt de hemel bijvoorbeeld vaak vol zeppelins. In urban fantasy kan je onderbuurvrouw zomaar een spookvos of een kraai zijn, terwijl een vermomde elf in het tankstation naast de autosloperij werkt. Iets als Het Lied van IJs en Vuur mag op klassieke fantasy lijken, maar het is veel duisterder, vol bloed en modder, en schurkt eerder tegen historische fantasy aan.
Naast vele (sub)genres bespreekt Tais Teng ook verschillende magiesystemen en een heel scala aan bijzondere wezens die als inspiratie kunnen dienen om in je eigen wereld te gebruiken. Door middel van voorbeelden uit onder andere Thijs’ eigen werk zie je precies hoe de grootmeesters het doen. Zo leer je alle verschijningsvormen van het fantasygenre met hun eigen logica en sfeer herkennen, leer je hoe je ze met elkaar kunt vermengen, en krijg je handvatten om met je eigen verhalen aan de slag te gaan. De beste verhalen zijn immers vaak een mengeling van genres!
In elk van de zestien hoofdstukken zitten enkele schrijfoefeningen om je nieuwe kennis meteen uit te proberen. Deze cursus is geschikt voor iedereen die genrefictie wil schrijven, voor beginnende én gevorderde schrijvers die zich willen verdiepen in de subgenres van fantasy, sciencefiction en horror.
Wat ga ik leren?
Een breed scala aan subgenres, elk met hun eigen stijl en eigenaardigheden
Motieven en wezens uit verhalen van over de hele wereld
Achtergrond en samenhang van alle verschillende subgenres
Voor wie is deze cursus geschikt?
Iedereen die zich wil verdiepen in de subgenres van de fantasy, sciencefiction en horror
Schrijvers die willen leren hoe verschillende subgenres in een verhaal door elkaar kunnen worden gebruikt
Vereisten
Een computer, tablet of mobiele telefoon met een internetverbinding
Lesoverzicht
Inleiding | GRATIS | 00:03:00 | |
In deze cursus neem ik je in vogelvlucht mee door de werelden, regels en gebruiken van het fantasygenre. | |||
1. Liever niet met vuurbollen smijten, of: hoe magie werkt | |||
Les 1.1: Magie is de basis van alle fantasyverhalen | GRATIS | 00:03:00 | |
Wat jij voor je boek nodig hebt, is een degelijk magisch systeem. Daarmee bedoel ik dat de vorm van magie die voorkomt in jouw verhaal gebonden is aan vaste regels en beperkingen. | |||
Les 1.2: Magische hulpmiddelen | GRATIS | 00:05:00 | |
Voor magie kun je ook gebruik maken van een wezen dat van zichzelf magisch is: een engel of een heilige, een djinn, een duivel, dat soort werk. | |||
Les 1.3: Wetten van Magie | GRATIS | 00:04:00 | |
Bij de tweede vorm van magie maak je geen gebruik van een magisch wezen met bijzondere krachten, maar komt het aan op je eigen talent en kunde. | |||
Les 1.4: Samenvatting | GRATIS | 00:02:00 | |
We zetten even het geleerde op een rijtje. | |||
Opdracht 1.1: Vind een magische plaats | GRATIS | 00:00:00 | |
Bij deze les beginnen we met wat hands-on magie. Dit soort zaken helpt je om je eigen fantasieverhaal serieus te nemen. | |||
Opdracht 1.2: Stel de juiste bezwering samen | GRATIS | 00:00:00 | |
Je gaat met een tovercirkel en een mooie bezwering zelf een Indiase demon oproepen. Al doende leert men, nietwaar? | |||
2. Toverzwaarden en amuletten: magie voor de consument | |||
Les 2.1: Formidabele zwaarden | 00:06:00 | ||
Personages in fantasy hebben regelmatig de beschikking tot magische hulpmiddelen om hun avonturen iets te vergemakkelijken. | |||
Les 2.2: De hutkoffer van de held | 00:04:00 | ||
Laten we de hutkoffer van de held en zijn vriendin eens inspecteren. | |||
Opdracht 2.1: Smeed een zwaard | 00:00:00 | ||
Smeed een zwaard dat zelfs de meest legendarische zwaarden doet verbleken! | |||
Opdracht 2.2: Besteel een draak | 00:00:00 | ||
Hoe zou jij het bestelen van een draak aanvliegen? | |||
Opdracht 2.3: Bescherm je schat | 00:00:00 | ||
Bestolen worden is geen pretje, begeef je nou eens in de schoenen van de draak. | |||
3. De selfmade magister of geboren met de kap | |||
Les 3.1: Opgroeien in een Harry Potterwereld | 00:04:00 | ||
Er zijn verschillende manieren om magie te verklaren. In deze les bespreken we de aanname dat magie geïntegreerd is in het dagelijkse leven. | |||
Les 3.2: Opgroeien in een high fantasy wereld | 00:02:00 | ||
We steken over naar de semimiddeleeuwse high fantasy-wereld. | |||
Les 3.3: Opgroeien in een Inquisitiewereld | 00:03:00 | ||
Een andere mogelijkheid is om je personages los te laten in een zogenaamde inquisitiewereld, waar het gebruik van magie juist verboden is. | |||
Opdracht 3.1: Beginnen op een magische school | 00:00:00 | ||
In deze opdracht stap je voor het eerst een magische klaslokaal binnen. | |||
Opdracht 3.2: Stap in de steppentoverwereld | 00:00:00 | ||
De tweede schrijfopdracht van deze les wil je graag dat er een totemdier verschijnt. | |||
Opdracht 3.3: Magie is een doodzonde | 00:00:00 | ||
Nu woon je helaas in een inquisitiewereld, waarin magie een doodzonde is. | |||
4. Van angakok tot wendigo: Uitheemse monsters deel 1 | |||
Les 4.1: Ik begin in het Hoge Noorden | 00:08:00 | ||
Fantasy gaat sinds de victoriaanse tijd nog maar zelden over lieve elfjes die van boterbloem naar pioenroos dartelen. Meestal geeft de schrijver toch de voorkeur aan duisterder figuren zoals draken, duivels, vampiers en weerwolven. Er zijn echter zoveel andere, minstens zo interessante en ook veel onaardiger lieden te vinden! | |||
Les 4.2: Wezens die van hun oorsprong zijn afgedreven | 00:06:00 | ||
Sommige wezens hebben in hedendaagse werken niet meer de eigenschappen die ze in hun oorspronkelijke gedaante hadden. | |||
Les 4.3: Laten we wat verder in Rusland rondkijken | 00:02:00 | ||
Rusland biedt nog meer inspiratie voor interessante wezens, zoals je in deze les zult lezen. | |||
Opdracht 4.1: De Midgardslang | 00:00:00 | ||
Een Midgardslang aan de horizon. | |||
Opdracht 4.2: Door de ogen van een monster | 00:00:00 | ||
Soms is het goed om van gezichtspunt te wisselen. | |||
Opdracht 4.3: Verzin een monster | 00:00:00 | ||
Laat je fantasie de vrije loop in deze opdracht en verzin enkele monsters. | |||
5. Van alruinmannetje tot vengraaier: Uitheemse monsters deel 2 | |||
Les 5.1: Europa | 00:10:00 | ||
Natuurlijk hoef je helemaal niet zo ver te zoeken om monsters te vinden... | |||
Opdracht 5.1: Een ontmoeting met De Vliegende Hollander | 00:00:00 | ||
Wat zou er gebeuren als jouw doodgewaande geliefde De Vliegende Hollander is geworden? | |||
Opdracht 5.2: Bouw je eigen golem | 00:00:00 | ||
In deze les ga je aan de slag om je eigen golem te bouwen. | |||
Opdracht 5.3: De alruinplantage | 00:00:00 | ||
Je bent de eigenaar van een hypermoderne alruinmannetjesplantage. | |||
Opdracht 5.4: Het feniks-ei | 00:00:00 | ||
Voor deze opdracht kruip je in de huid van een oplichter. | |||
6. Van djinns tot vossendames: Uitheemse monsters deel 3 | |||
Les 6.1: Een boeket demonen uit de rest van de wereld | 00:06:00 | ||
We gaan verder op onze wereldreis over vreemde wezens. | |||
Les 6.2: Een paar van de oude Grieken | 00:03:00 | ||
Vanuit de Griekse mythologie, zeer populair als inspiratiebron voor Westerse verhalen, zijn ontzettend veel wezens te ontdekken. | |||
Les 6.3: Op naar Azië | 00:04:00 | ||
India is letterlijk vergeven van de goden en de demonen en er komen er steeds meer bij. Ook in andere landen in Azië is er veel inspiratie te halen. | |||
Opdracht 6.1: Wens van een Djinn | 00:00:00 | ||
Schrijf een verhaal in de statige taal van de Vertellingen van Duizend-en-één nacht. | |||
Opdracht 6.2:Â Bouw je eigen chimera | 00:00:00 | ||
Ga aan de slag met een eigen kijk op een chimera. | |||
Opdracht 6.3: De verdwaalde reiziger | 00:00:00 | ||
Laat je personage een nacht overleven. | |||
7. Geen patat voor ridder Radboud of de meermin van Edam: historische fantasy | |||
Les 7.1: Historische details | 00:10:00 | ||
Ik heb aardig wat historische fantasy geschreven en ik merkte dat er een paar regels zijn die je goed in de gaten moet houden. Daarover gaat deze les. | |||
Les 7.2: Bijgeloof en magie | 00:04:00 | ||
Deze tweede les gaat over het (bij)geloof van mensen in oude tijden. | |||
Les 7.3: Een beroep | 00:06:00 | ||
De meeste mensen maakten zich in historische tijden nuttig, lanterfanteren was er meestal niet bij. | |||
Les 7.4: Gaten in de geschiedenis | 00:03:00 | ||
Soms kun je gebruik maken van wat de geschiedenis juist niet vertelt... | |||
Opdracht 7.1: Herschrijf een dagboek | 00:00:00 | ||
Dagboeken vormen een prima uitgangspunt en een onuitputtelijke bron van details. | |||
Opdracht 7.2: De Hanzehaven Deventer | 00:00:00 | ||
Begeef je in de Hanzehaven Deventer. | |||
Opdracht 7.3: Marskramer voor een dichte deur | 00:00:00 | ||
Klets je naar binnen bij een stel wachters! | |||
Opdracht 7.4: De meermin van Edam | 00:00:00 | ||
De meermin van Edam is een perfecte oefening om fantasy met geschiedenis te mengen. | |||
8. Tovenaars met lange witte baarden en beeldschone prinsessen: de blauwdrukken van High Fantasy | |||
Les 8.1: Tolkien en trawanten | 00:04:00 | ||
Laten we eens kijken naar de blauwdruk van high fantasy. | |||
Les 8.2: Role playing games (RPG’s) als Dungeons & Dragons | 00:04:00 | ||
Een aantal van ons is de fantasy niet binnen gegaloppeerd via boeken maar via RPG’s of computerspelletjes. | |||
Les 8.3: Navertelde sprookjes, mythen en legenden | 00:04:00 | ||
Sprookjes, mythen en legenden zijn voor auteurs vaak een bron om elementen uit te vissen. | |||
Opdracht 8.1: Mix and match | 00:00:00 | ||
In deze opdracht ga je elementen uit allerlei traditionele sprookjes mixen met elkaar. | |||
Opdracht 8.2: Onttoveren | 00:00:00 | ||
Een goede schrijfoefening is om een stukje uit een fantasyboek te onttoveren. | |||
Opdracht 8.3: Pure high fantasy | 00:00:00 | ||
Schrijf pure, compromisloze high fantasy. | |||
9. Hard fantasy: compromisloos origineel | |||
Les 9.1: Originaliteit | 00:05:00 | ||
Fantasyboeken horen barstensvol fantasie te zitten en op zijn minst verrassend te zijn. In deze les gaan we daar wat dieper op in. | |||
Les 9.2: Gaiman en Pullman | 00:02:00 | ||
Twee invloedrijke auteurs licht ik even uit. | |||
Opdracht 9.1: Wandelen door een wereldstad | 00:00:00 | ||
Maak een wandeling door een magische stad. | |||
Opdracht 9.2: Gloednieuwe God(in) | 00:00:00 | ||
Een dag in het leven van een god(in). | |||
Opdracht 9.3: Een magisch voorwerp | 00:00:00 | ||
Bedenk een magisch voorwerp. | |||
10. Kus mijn kille lippen: paranormale romantiek | |||
Les 10.1: Relaties tussen mens en wezen | 00:08:00 | ||
De paranormal romance is een relatieve nieuwkomer in fantasyland. Ik gebruik de Engelse term maar omdat ik er zo snel geen Nederlandse benaming voor weet, al is paranormale romantiek een redelijke vertaling. Ik neem je in deze les mee naar de basispatronen van dit subgenre. | |||
Opdracht 10.1: Een date zonder reflectie | 00:00:00 | ||
Red jezelf uit een penibele situatie. | |||
Opdracht 10.2: Excuus voor een vampier | 00:00:00 | ||
Verzin een excuus als vampier om onder een onmogelijke situatie uit te komen. | |||
Opdracht 10.3: Je schoonzoon is een boeman | 00:00:00 | ||
Schrijf een dialoog tussen moeder en dochter. | |||
11. Spokenjagers en occulte detectives | |||
Les 11.1: Spokenjagers | 00:05:00 | ||
Spokenjagers zijn vaak vreemde eenden in de bijt van de fantasy. | |||
Les 11.2: Occulte detectives | 00:07:00 | ||
In deze les bekijken we het archetype van een occulte detective. | |||
Opdracht 11.1: Occulte detective met een groot geheim | 00:00:00 | ||
Doe jezelf voor als een persoon met magische krachten. | |||
Opdracht 11.2: Determineertabel voor spoken en demonen | 00:00:00 | ||
Maak een bonte verzameling van spoken en demonen om je fantasie in gang te zetten. | |||
Opdracht 11.3: Occulte misdaden | 00:00:00 | ||
In deze opdracht ga je enkele misdaden oplossen als occulte detective. | |||
12. De klop op de deur van je ingesneeuwde blokhut: de kalme gruwel van klassieke spookverhalen | |||
Les 12.1: Griezel en gruwel | 00:05:00 | ||
De spannendste stukken van bijna elke fantasyroman zijn opvallend vaak pure griezel. | |||
Les 12.2: Progressie | 00:03:00 | ||
In deze les krijg je een beeld van wat grootmeesters van de ouderwetse slow horror en wat je daarvan kan leren. | |||
Opdracht 12.1: Een Victoriaans horrorverhaal | 00:00:00 | ||
Schrijf het begin van een mooi ouderwets slow horror-verhaal in een victoriaanse ambiance. | |||
Opdracht 12.2: Spookmanifestatie | 00:00:00 | ||
Verzin enkele moderne voorwerpen van waaruit een spook zich manifesteert. | |||
Opdracht 12.3: De kantoorclown | 00:00:00 | ||
In deze opdracht schrijf je de aanzet voor een onverwachte spookverschijning. | |||
13. Het monster in je mobieltje: moderne horror van Lovecraft tot King | |||
Les 13.1: Wat maakt griezel eigenlijk griezelig? | 00:04:00 | ||
In deze les worden enkele grootmeesters als H.P. Lovecraft, Clive Barker en Stephen King besproken. | |||
Les 13.2: Hoe verschilt die nieuwe griezel/fantasy nu van de klassieke? | 00:02:00 | ||
In deze les lichten we enkele verschillen uit tussen de klassieke en moderne griezelverhalen. | |||
Opdracht 13.1: Splatterpunk | 00:00:00 | ||
Ga aan de slag met Splatterpunk. | |||
Opdracht 13.2: Moderne Stephen King griezel | 00:00:00 | ||
Verzin een gevaarlijk magisch computerspel. | |||
Opdracht 13.3: Mythos | 00:00:00 | ||
Schrijf een verslag in het universum van de Cthulhu Mythos. | |||
14. De elf bij de benzinepomp: van magisch realisme tot urban fantasy | |||
Les 14.1: Magisch realisme | 00:05:00 | ||
Magisch realisme is veel vriendelijker dan moderne griezel. | |||
Les 14.2: Urban fantasy | 00:06:00 | ||
Een moderne variant van het magische realisme is urban fantasy. | |||
Opdracht 14.1: Urban fantasy – Dilemma’s | 00:00:00 | ||
Schrijf een vrolijk en een treurig einde. | |||
Opdracht 14.2: Urban fantasy – Een bekende omgeving | 00:00:00 | ||
Beschrijf een scene met een magisch element in een jouw bekende omgeving. | |||
Opdracht 14.3: Magisch realisme | 00:00:00 | ||
Zet je eigen stad of dorp neer, maar in een wild barokke versie. | |||
15. Een hemel vol Zeppelins of een korte inleiding betreffende het schrijven van Steampunk | |||
Les 15.1: Steampunk | 00:12:00 | ||
Les 15.2: Dieselpunk en Clockpunk | 00:05:00 | ||
Twee varianten op steampunk zijn dieselpunk en clockpunk. | |||
Opdracht 15.1: Nederlandse steampunk | 00:00:00 | ||
Ga aan de slag met een eigen Hollands equivalent van steampunk. | |||
Opdracht 15.2: Steampunk | 00:00:00 | ||
Je gaat je verdiepen in steampunk accessoires en hoe die na verloop van tijd veranderen. | |||
Opdracht 15.3: Clockpunk | 00:00:00 | ||
In deze opdracht zul je magie en mechanica met elkaar verweven. | |||
16. Morgen gebeurt het, over sciencefiction en media-sf | |||
Les 16.1: Fantasy als afsplitsing van de sciencefiction | 00:07:00 | ||
De moderne fantasy, zoals de meeste van mijn mede-auteurs nu schrijven, is een heel recente afsplitsing van de sciencefiction. | |||
Les 16.2: Kijken naar de toekomst | 00:02:00 | ||
De moderne sf-schrijvers gebruiken allerlei manieren om in de toekomst te kijken. Ze stellen zichzelf verschillende vragen. | |||
Les 16.3: De alternatieve tijdsstroom | 00:03:00 | ||
Maar sf hoeft niet over de toekomst te gaan: neem bijvoorbeeld de alternatieve tijdstroom. | |||
Opdracht 16.1: Van fantasy naar sciencefiction | 00:00:00 | ||
In deze opdracht schrijf je je fantasy setting om naar een sciencefiction setting. | |||
Opdracht 16.2: Als dit zo doorgaat | 00:00:00 | ||
In deze opdracht geef je een bijzondere blik op de toekomst. | |||
Opdracht 16.3: Spot de tijdreizigers | 00:00:00 | ||
Je gaat op zoek naar tijdreizigers! | |||
17. Terugblik | |||
Wat hebben we geleerd | 00:00:00 | ||
We kijken terug op alles wat we deze cursus geleerd hebben. |
Docent
Tais Teng
Tais Teng (14 april 1952) is behalve schrijver ook illustrator, decorschilder en beeldhouwer. Hij schrijft eigenlijk voor elke leeftijd, van het eerste spreukenboekje voor kleuterheksen tot gedegen handleidingen voor zeshonderdjarige dark lords. Hij heeft intussen zo’n honderdtien boeken geschreven, van fantasy, sciencefiction en griezel-boeken tot alternatieve geschiedenissen en Noorse mythologie-avonturen. Tais is genomineerd voor een zilveren griffel. Zijn sf-verhalen voor volwassenen zijn vergeleken met het werk van Jack Vance en Heinlein en geprezen als behorend tot de beste moderne sf die wereldwijd geschreven wordt. Vakanties brengt Tais het liefst onder water door. Zijn liefste wens is al jaren een mooi starwars-laserkanon, om bergtoppen mee te beeldhouwen.
Een prima kennismaking met verschillende genres
Ik vind de cursus van Tais Teng goed van opzet. De indeling in 16 lessen werkt goed, de hoeveelheid informatie per les is mooi gedoseerd. De opdrachten ga ik zeker gebruiken om te experimenteren met allerlei verhalen in de verschillende genres.
De lessen geven op een luchtige, humoristische wijze de over verschillende subgenres weer, soms met het heerlijke sarcastische tintje dat Tais Teng ook in zijn boeken gebruikt. Er zijn ook handige links die aangeven hoe je meer onderzoek kunt doen voor je verhalen.
Uit sommige lessen heb ik al inspiratie opgedaan die ik gebruik voor het derde deel van mijn trilogie die ik op dit moment aan het schrijven ben. Voorlopig ben ik druk bezig met deze fantasyroman bezig, maar daarna ga ik zeker de opdrachten uit deze cursus verder uitwerken, ermee oefenen, er een andere draai aan geven en ze eventueel gebruiken voor nieuwe korte verhalen. Misschien krijg ik zelfs wel inspiratie voor een boek in een van de subgenres.
Dit is een mooie cursus om je mogelijkheden met fantasyschrijven te verkennen en te ontdekken welke subgenres je voorkeur hebben bij het schrijven, of in elk geval om er fijn mee aan het oefenen te gaan. Mooie afbeeldingen bij de lessen trouwens.
Dank je wel voor deze cursus, Tais.
Marjo Heijkoop (Johanna Lime)