• LOGIN
  • Geen producten in je winkelmand.

Een droom is uitgekomen: je hebt je eerste boek (bijna) af! Maar hoe zorg je er nu voor dat het boek bij jouw doelgroep terechtkomt? Social media is niet meer weg te denken uit onze samenleving en bij uitstek het middel om je boek onder de aandacht te brengen. Maar hoe doe je dat nou goed? Hoe maak je mooie en opvallende content voor het juiste medium? Schrijfdocent en online specialist Inge Pietjouw neemt je mee in de wondere wereld van social media.

Als auteur ben je (over het algemeen) geen online marketeer. Promotie van je boek is echter wel iets wat bij het schrijverschap hoort, ook als je daarin geen professional bent. Dat hoef je niet te zijn om succes te hebben op social media. Het helpt al enorm om te weten welke social media er zijn, waar je doelgroep te vinden is en hoe je die doelgroep kunt bereiken. Met een gedegen basiskennis kun jij jouw eigen social media-strategie uitwerken en gebruiken om meer potentiële lezers voor jouw verhalen te vinden.

Wat ga ik leren?

Bepalen welk social media-platform geschikt is voor jouw boodschap

Jezelf als auteur ‘branden’

Een social media-strategie bepalen

Hoe je goede content voor social media maakt. Met tekst, foto én video

Adverteren op social media

 

Voor wie is deze cursus geschikt?

Schrijvers die hun (eerste) boek hebben uitgegeven

Schrijvers met een (bijna) afgerond manuscript

 

Vereisten

Een computer, tablet of mobiele telefoon met een internetverbinding

 

Lesoverzicht:

Module 1: Kies het juiste social medium
Module 1: Inleiding GRATIS 00:03:00
Miljoenen Nederlanders en Vlamingen zitten dagelijks op een of meerdere social media-kanalen. Er zijn veel social media-platformen om je op te richten. Kies vooral het medium dat bij jou past. Dat hoef je nu niet meteen te doen. Deze cursus gaat je daarbij helpen.
Les 1: Facebook 00:03:00
Facebook werd in 2004 opgericht en is sindsdien uitgegroeid tot het grootste social media-platform ter wereld.
Les 1b: Facebook bedrijfspagina vs persoonlijke pagina 00:05:00
Begin 2018 veranderde Facebook het algoritme. Hierdoor werd content van je eigen vrienden vaker zichtbaar dan content van bedrijven. Dat heeft ook gevolgen voor jou als auteur.
Les 2: Instagram 00:05:00
In 2010 kwam Instagram op de markt. Waar Instagram eerst alleen op foto gefocust was, speelt nu ook video een steeds grotere rol. 
Les 3: Twitter 00:03:00
Twitter bestaat sinds 2006 en werd wereldberoemd doordat het zijn gebruikers beperkte tot berichten van maximaal 140 tekens (tegenwoordig 280)..
Les 4: LinkedIn 00:04:00
LinkedIn is een social media-platform dat gebruikt wordt voor je zakelijke contacten. In 2007 had LinkedIn wereldwijd 500 miljoen gebruikers, daarvan zijn 260 miljoen mensen actief aanwezig op het platform.
Les 5: Andere social media: YouTube, Snapchat, Pinterest 00:03:00
Voor de promotie van je boek kun je in wezen ieder social media-kanaal gebruiken, zolang het maar is afgestemd op je doelgroep.
Les 6: Crossposten 00:02:00
Inmiddels weet je welke social media-platformen er zijn en welk type content je erop kunt plaatsen. Hopelijk maakt dit het makkelijk(er) om een keuze te maken op welke platformen jij je boek gaat promoten. Er is nog één aspect waar je rekening mee moet houden bij het uitkiezen van je social media, en dat is crossposten.
Module 2: Branding en social media-strategie
Module 2: Inleiding GRATIS 00:02:00
In deze module leer je allereerst wat branding is en hoe je jezelf als auteur (of merk) neer kunt zetten. Daarnaast leer je hoe je een social media-strategie neerzet die bijdraagt aan je doelen.
Les 1: Jezelf neerzetten: wie ben jij als auteur? 00:10:00
Een belangrijk onderdeel van marketing is branding. Als auteur ben je namelijk ook een bedrijf; je hebt een product te verkopen. En daarbij hoort een merk en een reputatie.
Les 2: Een social media-strategie 00:12:00
Een strategie zorgt voor focus en bij het bepalen ervan denk je heel goed na over wat je wilt bereiken met je berichten op social media.
Opdracht 1: Maak een kleine social media-strategie 00:00:00
Inmiddels heb je genoeg geleerd om een social media-strategie te bepalen. In deze opdracht geef je daar handen en voeten aan.
Opdracht 2: Jouw account(s) op social media 00:00:00
Nu je je strategie hebt bepaald en het begin van een contentkalender hebt gemaakt, is het tijd om daadwerkelijk aan de slag te gaan op social media.
Module 3: Knettergoede content maken voor social media
Module 3: Inleiding GRATIS 00:02:00
Je hebt bepaald wie jij bent als auteur, je hebt zelfs een social media-strategie gemaakt en besloten op welke kanalen je aanwezig wilt zijn. Nu moet je die kanalen nog vullen, met goede content die aan alle kwaliteitseisen voldoet.
Les 1: Wat is goede content? 00:06:00
Op social media zijn de begrippen betrokkenheid en conversie van belang. Op basis hiervan bekijken we welke content goed is.
Opdracht 3: Doe vergelijkend onderzoek 00:00:00
Bekijk de social media-accounts van je collega-auteurs en van bekende auteurs die jij graag volgt. Zoek uit welke content jou aanspreekt en ga voor jezelf na waarom dat zo is aan de hand van een handig lijstje vragen.
Les 2: De rol van beeld op social media 00:03:00
Dit wordt even slikken: op social media doet beeld er veel meer toe dan tekst.
Les 3: Goede foto’s en hoe je eraan komt 00:10:00
Onderzoekers stellen dat ons brein afbeeldingen veel sneller verwerkt dan stukken tekst. Foto’s zijn daarom onmisbaar voor online marketing. Dus ook voor de marketing van jouw boek!
Les 4: Video 00:08:00
Video is niet meer weg te denken uit het online landschap.
Les 5: Hashtags en taggen 00:10:00
Voor Twitter en Instagram zijn hashtags van zeer groot belang. Hashtags zijn voor deze kanalen wat SEO (zoekmachineoptimalisatie) is voor je website: je vindbaarheid.
Les 6: Een goede Facebook-post 00:07:00
We zijn eindelijk zover: we gaan content maken! En we beginnen met Facebook.
Opdracht 4: Maak enkele Facebook-posts 00:00:00
Maak aan de hand van alle lessen die je tot nu toe gehad hebt enkele posts op Facebook. 
Les 7: Instagram-posts en je tijdlijn 00:05:00
Dan gaan we nu verder met Instagram.
Les 7b: Instagram Stories 00:04:00
Een Story is een extra middel om je boeken onder de aandacht te brengen. Het beeldgebruik is hier verticaal.
Opdracht 5: Maak een Instagram-post en een Instagram Story 00:00:00
Maak aan de hand van alle lessen die je tot nu toe gehad hebt enkele posts voor op Instagram.
Les 8: Tweeten 00:03:00
Na al het visuele geweld op Facebook en Instagram lijkt het bijna makkelijk om een tweet te maken.
Opdracht 6: Schrijf een tweet 00:00:00
Maak voor deze opdracht een tweet van maximaal 280 tekens, inclusief spaties en enkele hashtags.
Les 9: Een artikel of post op LinkedIn 00:04:00
LinkedIn is er vooral voor zakelijke gebruikers. Je inhoud stem je daar dan ook het liefst op af.
Opdracht 7: Maak een post voor LinkedIn 00:00:00
Plaats een update op je LinkedIn-account.
Les 10: Statistieken: het succes van je content meten 00:12:00
Je hebt nu geoefend met het maken van content voor social media. Gelukkig zijn er ook manieren om in de gaten te houden wat je aanwezigheid op social media jou oplevert.
Les 11: Interactie op social media 00:08:00
Interactie is van belang om je social media-strategie succesvoller te maken.
Module 4: Adverteren op social media
Module 4: Inleiding GRATIS 00:03:00
Je weet nu hoe je goede content maakt en dat het handig is om te blijven experimenteren op je social media-kanalen.
Les 1: Facebook Bedrijfsmanager 00:05:00
Als je eenmaal een bedrijfspagina hebt aangemaakt, moet je ook nog een account aanmaken voor de Bedrijfsmanager.
Les 2: Een simpele advertentie maken vanuit je pagina 00:06:00
In de Bedrijfsmanager kun je content die in je nieuwsfeed op Facebook verschijnt promoten.
Les 3: Advertentiebeheer en doelen en doelgroepen bepalen 00:12:00
In Advertentiebeheer kun je gerichtere advertenties maken.
Les 4: Content van je advertentie 00:05:00
Na het bepalen van je doelgroep ga je de advertentie daadwerkelijk maken en plaatsen. Nu komt er weer content bij kijken.
Nawoord
Nawoord 00:01:00
Je hebt nu de hele cursus Marketing van je boek op social media doorlopen.

Docent

Inge Pietjouw

Inge Pietjouw is auteur, schrijfdocent en online specialist. Vanuit haar eigen bedrijf Sága Schrijven geeft ze trainingen aan beginnende auteurs. Ook begeleidt ze auteurs bij het schrijven van hun verhaal of verzorgt ze de (eind)redactie van manuscripten. Haar eigen fantasyserie Droomwandelaar wordt gepubliceerd door uitgeverij Zilverspoor. Naast schrijven en doceren werkt Inge voor een internetbureau en wordt ze gedetacheerd als online specialist. Ze heeft veel ervaring met social media, websites en communicatieadvies.

Cursusbeoordelingen

GEEN

waarderingen
  • 5 sterren0
  • 4 sterren0
  • 3 sterren0
  • 2 sterren0
  • 1 sterren0

Er zijn nog geen beoordelingen gevonden voor deze cursus.

VOLG DEZE CURSUS
    - Geef cursus cadeau -
  • 99,00
  • Verlanglijstje
  • Levenslang toegang
  • Leer op mobiele apparaten
  • 14 dagen geld terug garantie
2 INGESCHREVEN CURSISTEN

Meest populair

Fantasy schrijven

Fantasy schrijven is het online cursusplatform voor schrijvers van fantasy, sciencefiction en vergelijkbare genrefictie.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

top
© 2019 - Fantasy schrijven, onderdeel van Schrijversmarkt.