• LOGIN
  • Geen producten in je winkelmand.

Les 1: Voorbereiding

In jeugdfantasy zijn kinderen helden. Ze gaan hun eigen gang, beleven hun eigen avonturen en lossen hun eigen problemen op. Ze hoeven zich niet te schikken naar de regels van volwassenen, maar doen het lekker op hun eigen manier.

In jeugdfantasy zijn kinderen helden. Ze gaan hun eigen gang, beleven hun eigen avonturen en lossen hun eigen problemen op. Ze hoeven zich niet te schikken naar de regels van volwassenen, maar doen het lekker op hun eigen manier.

Kinderen vinden het fijn om zelf te beslissen, om hun nieuwsgierigheid te bevredigen en op onderzoek uit te gaan, en om te vertrouwen op hun gevoel. Gaat het mis en komen ze in de problemen? Dat zien ze dan wel weer. Alleen komt het vaak niet zover, omdat ze er van hun ouders al niet aan mogen beginnen. Hoe kunnen ze dan ooit laten zien dat het ook goed kan uitpakken? Dat je veel ervaring opdoet en zelfverzekerd wordt omdat je zelf in staat bent om problemen het hoofd te bieden.

Daarom is het zo heerlijk voor een kind om zich in iemand te verplaatsen die dit wel kan. Een held of heldin om mee op avontuur te gaan, om de vrijheid te hebben om op onderzoek uit te gaan, om je hart te volgen en lekker alle regels van volwassenen aan je laars te lappen.

Daarom, ook, is het schrijven van jeugdfantasy zo geweldig. Je kunt dat avontuurlijke, onderzoekende kind in jezelf weer naar boven halen. Je kunt hem op een rots laten klimmen zonder dat iemand roept: ‘Pas op! Kijk uit!’ Je kunt hem in zijn kamer een landschap van opgekauwde papierstukjes laten maken waar elfjes en tovenaars wonen, zonder dat hij moet leren dat elfjes en tovenaars niet bestaan. (En dat opgekauwde stukjes papier vies zijn.)

Weet je wat niet bestaat in die wereld? Je kamer opruimen. Je kleren netjes in de was doen. Je jas aan de kapstok hangen. Je huiswerk maken. Daar word je alleen maar een saaie, brave volwassene van, die overal gevaar ziet en heel de tijd roept: ‘Pas op! Kijk uit!’

Zo’n volwassene komt bijvoorbeeld niet bij de koningin op de thee (zoals Sofie in De GVR van Roald Dahl) en komt ook niet terecht in een complot om een kind van zijn gruwelijke oom te bevrijden (zoals meester Van der Steg in De Zevensprong van Tonke Dragt).

Als schrijver van jeugdfantasy kun jij je lezer een heerlijke tijd bezorgen waarin hij of zij kan meeleven met een kind dat precies datgene doet wat jouw lezer het liefst zou willen: spannende avonturen beleven, zijn eigen keuzes maken en geen last hebben van die ellendige volwassenen met hun eeuwige gezeur.

Hoe zorg je er nu voor dat de lezer van jouw verhaal helemaal meeleeft met je personage? Hoe schrijf je het zo op dat je lezer in het verhaal gezogen wordt en zich echt in je verhaal kan onderdompelen?

 

Wat is het geheim van goede jeugdfantasy?

In deze cursus wil ik je daarmee op weg helpen. En, om in de sfeer van een fantasierijk avontuur te blijven: dit is een ontdekkingsreis. Na de voorbereiding en het meenemen van de eerste bagage (Voor wie schrijf je?) bepaal je zelf je route door de cursus. Als je het belangrijk vindt om met de plot te beginnen, dan begin je met de plot. Wil je liever eerst meer weten over je personage, dan begin je daar.

In een verhaal staat niets op zichzelf. Alles is met elkaar verweven. Daarom is er geen vastgelegde route. Waar je ook begint, en wat je daarna ook kiest, je komt overal. Tijdens je ontdekkingsreis kun je steeds bepalen welke richting je kiest: plot, spanning, fantasie & magie, conflict en personage.

Voordat je vertrekt bereid je je voor, zoals bij elke reis. Je begint met opdracht 1.

Ik snap het wel. Je bent gewend dat je eerst uitleg krijgt. Dat iemand je van alles vertelt over de plot of zoiets, over het opbouwen van spanning, het interview met je hoofdpersoon, over show, don’t tell.

Maar dit, beste jeugdfantasyschrijver, is een ontdekkingsreis. Je gaat op zoek naar een geheim. Je hoeft niet eerst je jas aan de kapstok te hangen, je huiswerk te maken en je kamer op te ruimen. Wil je weten hoe je je lezer in het avontuur moet storten? Durf dan om te beginnen jezelf in het avontuur te storten. Zet gewoon die eerste stap en vertrouw op je gevoel. Alles kan een aanleiding zijn om te schrijven. Kijk om je heen, beschrijf wat je ziet. Of wat je voelt. Staat er een boom voor je raam? Beschrijf die boom en doe dat zo gedetailleerd mogelijk. Zie wat er gebeurt. Bewegen de takken in de wind? Dat kan een aanleiding zijn om er een levende boom van te maken.

Of staat er iets voor je op je schrijftafel? Beschrijf dat. Hoe ziet het eruit, welke kleur heeft het, welke structuur? Begin met schrijven, laat je fantasie de vrije loop, hou jezelf niet tegen met gedachten over of je het wel of niet goed doet. Je doet het goed.

Zit je naar een leeg vel te staren, of een leeg computerscherm? Hoe voel je je daarbij? Schrijf op! Maak jezelf tot de schrijver die een verhaal wil schrijven, maar niet weet welke woorden ze moet gebruiken.

Laat je inspireren door je eigen woorden, door wat je ziet, door je vrije gedachtenloop. Het is allemaal goed, als je maar schrijft.

Schrijf dat eerste stuk.

Opdracht 1: het begin

Stel je een omgeving voor. Iets uit je verhaal, als je al met een verhaal bezig bent, of wat je ziet als je nu naar buiten kijkt, of het eerste waar je aan dacht toen je las: stel je een omgeving voor.

Nu begin je met schrijven.

Schrijf de eerste scène of het eerste hoofdstuk van je verhaal. Beschrijf de omgeving die je voor je ziet. Misschien weet je de naam van je hoofdpersoon, een zin of een woord. Begin maar. Schrijf.

Maar…

Ik weet niet…

Moet ik niet eerst…?

Nee. Je gaat gewoon schrijven.

Een klein startpuntje als aanleiding voor een verhaal

Hoe je een verhaal begint, is niet te zeggen. Ik vrees ook dat het niet te leren is. Mijn verhalen zijn allemaal begonnen met een klein startpuntje – niets bijzonders, maar mijn schrijversbrein gaat er dan mee vandoor.

Zo begon mijn eerste boek, Joris en de Zonneprinses, met een theezakje. Of eigenlijk, met de naam ervan. Earl grey namelijk, dat bij ons thuis graaf Grijs heette. De kronkels in mijn hoofd namen die naam mee naar de duistere krochten waar verhalen ontstaan, en ik begon mij af te vragen wie die graaf Grijs zou kunnen zijn.

Dat was het begin. Het eindigde met een boek over de jongen Joris die per ongeluk in een andere wereld terechtkomt en getuige is van de ontvoering van de Zonneprinses. De koning geeft hem opdracht om de prinses terug te halen, want hij weet wie haar ontvoerd heeft: graaf Grijs.

Van alles daartussen weet ik niets meer. Die hele graaf Grijs wordt pas in het derde hoofdstuk voor het eerst genoemd. Vraag me niet hoe ik erbij ben gekomen om dit verhaal over een hoofdpersoon met de naam Joris te vertellen, waar die Zonneprinses vandaan kwam of hoe de vreemde wereld waarin die prinses, koning en graaf leven is ontstaan. Ik weet het werkelijk niet meer.

Een andere keer is het een woord of een zin die me plotseling invalt, of die me opvalt. Het kan ook zijn dat ik getuige ben van een gebeurtenis (iets heel alledaags) en dat ik denk: Stel dat… (Stel dat de kassajuffrouw opeens een paarse gloed in haar ogen krijgt, ik verzin maar wat.)

Zo had ik al een hele tijd het woord dromenverkoper in mijn ideeënschrift staan. Ik wilde weer een nieuw verhaal beginnen en vond het tijd om daar nu eens wat mee te gaan doen. Wie zou zo’n dromenverkoper zijn? Wat is dat? Wat kun je dan met die dromen die je koopt? Waar koop je nou een droom? Zo denkend kwam ik op een jaarmarkt met allerlei van dat soort gekke dingen. Er kwam een hoofdpersoon (of eigenlijk twee: een meisje en haar beste vriend) die naar die markt ging, en toen was ik de controle kwijt en kwam er van alles bij dat ik van tevoren nooit had kunnen bedenken… Het eindigde met mijn boek Vlinders droom.

De legende van de Vuurvogel begon met een veer die ik van mijn zoon onder mijn neus geduwd kreeg met de woorden: hier moet je een verhaal over schrijven. Argadwyn begon met een zin die door mijn hoofd speelde en die in het hele verhaal niet eens meer voorkomt.

Wat ik maar wil zeggen: alles kan een aanleiding zijn voor een verhaal. Het is de kunst om je te laten leiden door de magie die je die eerste ingeving heeft gegeven en te vertrouwen op de woorden die zich vormen.

 

BEKIJK ALLE Maak notitie
YOU
Plaats een opmerking
 

Meest populair

© 2018 - Fantasy-Schrijven, onderdeel van Schrijversmarkt.
X