• LOGIN
  • Geen producten in je winkelmand.

Module 4: Inleiding

Je weet nu hoe je goede content maakt en dat het handig is om te blijven experimenteren op je social media-kanalen.

Hopelijk zie je snel resultaat en krijg je meer volgers die uiteindelijk enthousiaste lezers van je boek worden. Er is echter nog iets wat ik je wil leren in deze cursus. Om nog meer mensen te bereiken, kun je ook adverteren op social media. Advertenties plaatsen is normaal gesproken het werk van een marketeer en er komt veel bij kijken. Maar met een beetje kom je al een heel eind. En wellicht is het ook voor jou de investering waard. Ik geef je een kleine basis mee.

Waarom je zou adverteren

Adverteren kost geld. Zo simpel is het. Je hebt gelukkig zelf in de hand hoeveel je hier aan uitgeeft. Denk bij je advertenties echter wel goed na hoe en waarom je het doet. Zorg dat je je doelgroep heel specifiek uitkiest. Zomaar een advertentie in heel Nederland uitzetten in de hoop dat je er meer volgers van krijgt op Facebook heeft weinig zin. Althans, waarschijnlijk krijg je er wel extra volgers bij. Maar hoe waardevol zijn die? Zijn dat echt mensen die je boek leuk vinden en het dus gaan kopen? Adverteer daarom doelgericht, met een duidelijk uitgedachte boodschap en een vooraf bepaald budget.

Op Facebook en Instagram

Advertenties maken en je doelgroep targeten (specificeren) doen we vooral op Facebook. Alles gaat dan via de Bedrijfsmanager en de Advertentiebeheer-module in de Bedrijfsmanager. Daarover lees je meer in les 1. Hiermee kun je ook adverteren op Instagram (Instagram is tenslotte van Facebook). In de volgende lessen nemen we Facebook als voorbeeld. Het bepalen van doelen en doelgroep(en) werkt op Instagram zo goed als hetzelfde.

Het promoten van je berichten kan overigens ook op Twitter en LinkedIn. Hier gaan we in deze module niet op in. Je kunt namelijk geen doelgroepen selecteren of specifieke advertenties maken. Op deze platforms kun je alleen je bestaande content promoten. Daarbij geldt ook: weet waarom je het doet en of het echt zin heeft. Vaak is het organische bereik (dus het bereik waarvoor je niet betaalt) op deze platforms al genoeg en leveren betaalde berichten niet veel extra’s op.

Een fictieve casestudy

Auteur Lara van der Vest schrijft fantasyboeken voor young adults. Haar verhalen zijn samen te vatten in een aantal kernwoorden: magie, hekserij en betoverde wouden. Haar doelgroep bestaat vooral uit jonge meiden die van echt spannende boeken houden. Lara wil nieuwe volgers naar haar Facebook-pagina zien te krijgen. Ze heeft een mooie foto van haar twee boeken, in een prachtig oud bos. Daarbij staat de volgende tekst: Deze magische boeken hebben de kracht heel Nederland te vernietigen. Wil jij weten waarom? Volg dan mijn pagina. Om doelgericht te kunnen adverteren op Facebook kiest ze voor de volgende parameters:

  • Ze wil dat zo veel mogelijk mensen haar advertentie zien (ze stuurt dus aan op bereik)
  • De advertentie moet gezien worden door jongeren van 15 tot en met 25 jaar
  • Die jongeren zijn woonachtig in Nederland
  • De interesses van die jongeren zijn onder andere:
    • magie
    • bossen
    • Harry Potter
    • wicca
  • Ze heeft vijf euro te besteden en de advertentie mag zeven dagen lopen

In de volgende lessen ga je leren hoe je ook zoiets doet.

BEKIJK ALLE Maak notitie
YOU
Plaats een opmerking
 

Fantasy schrijven

Fantasy schrijven is het online cursusplatform voor schrijvers van fantasy, sciencefiction en vergelijkbare genrefictie.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

top
© 2019 - Fantasy schrijven, onderdeel van Schrijversmarkt.